#December Glutenvrij# Sintenkerst

decemberglutenvrij

 Ken je die advent kalenders waar je vanaf 1 december tot en met kerstavond elke dag een luikje openmaakt met een plaatje of chocolaatje erachter?. Wij hebben een glutenvrije decembermaand kalender gemaakt!
Allereerst iets over mijzelf. Ik ben Linda. 38 jaar en  mama van Emily een hypermobiel coeliakie-tje..  Sinds Emily haar geboorte heb ik altijd een dagboek bijgehouden.
Nadat ze de diagnose Coeliakie kreeg, wilde ik andere graag helpen maar had zelf ook tips nodig… dus heb ik de Facebook pagina Kinderen met coeliakie opgericht. Inmiddels zijn er ruim 3000 leden en we groeien elke dag! Daarnaast ben ik ook deze blog gaan maken.
Bij ons is de december maand altijd erg dubbel. Mijn man is banket bakker en ja glutenvol.. Veel en lang werken, lekkere dingen maken… maar helaas met gluten. Toch bakken we thuis ook best veel. Maar in december eigenlijk te weinig tijd.
Ik was dan ook super blij dat de juf van Emily glutenvrije kruidnoten wilde maken. Ze heeft zelf het recept op internet op gezocht en had gekozen voor het recept van Missglutenvrij.
Maar wat nog veel leuker was en bij het thema van het sinterklaas journaal paste,  We hadden een Heel de school bakt! Ik zit in de oudercommissie en kom op voor de belangen van de allergie kindjes. Maar het is o zo leuk om alles te bedenken.

Iedereen kent het wel….HEEL HOLLAND BAKT….. het proeven, het maken, is het lekker, is het gaar….de zenuwen ga ik winnen of niet…Helaas hadden we op school  geen Martine Bijl, André van Duin, Robert of Jannie. Maar de Directrice deed het ook heel goed! Met het thema bakken  konden wij op school  natuurlijk niet achter blijven ! Het wordt niet heel holland bakt maar HEEL DE SCHOOL BAKTIn elke klas gingen we iets lekkers bakken. Het thema is: Niks was te gek!!! dus… een taart van 10 lagen, 1000 bloemen , veel snoep, slagroom, fruit. Alle kinderen leefde zich uit!

Ik ben dus met Emily haar juf (die ook in de sint commissie zat) gaan nadenken en ik ben de cake thuis gaan maken. Uiteraard glutenvrij ( ik heb Schar C gebruikt recept cake) Met fruit en slagroom en een foto voor bovenop. Deze had mijn man meegenomen van zijn werk en ja glutenvrij en direct na het printen apart in bakje deksel erop folie erom heen en in zijn kluisje 😉

Ik had 4 lagen cake, 1e laag slagroom en jam. 2e laag slagroom en mandarijn, 3e laag slagroom en jam. Ik heb de sap over de cake gegoten zodat het minder droog is en lekker smeuïg ook wel tremperen genoemd.  Met de chocolade vlokken van de AH rondom  op de slagroom aan gebracht. Bovenop de foto met slagroom en mandarijnen erom heen.

dsc_0249dsc_0245dsc_0239dsc_0237

Helaas hebben we als klas niet gewonnen maar om met alle kindjes samen de taart op te bouwen was erg leuk! Vooraf hadden ze keurig hun handen gewassen en kwamen per groepje helpen. Ook stonden wij als 1e om te proeven en gebruikte ze voor elke taart een nieuw mes en vork.

Toch is het bij Emily elk sinterklaas raak… Hoe glutenvrij alles is.. en de juf de klas schoon houd… tel daar bij de prikkels op en je hebt een duivelinnetje die buikpijn heeft en een andere stoelgang heeft…

Voor alle kindjes met een lactose , gluten allergie heb ik bij de Welsh bake stone in scheveningen weer een zak kruidnootjes gehaald en voor kerst een lekker koekje.

Op school was er ook weer een schooldiner. Ik heb echt de prachtigste gerechten voorbij zien komen op Facebook ( kinderen met coeliakie) Maar toen ik vroeg aan Emily wat ze wilde was het macroni en paprika soep 😉 dus ik heb dat met alle liefde gemaakt!

Recept paprika soep:

  • 2 rode paprika’s
  • 200 gram smeerkaas
  • 2 kipfilet
  • paprika kruiden (theelepel)
  • bouillon blokje
  • snufje zout
  • (optie een ui)

20161221_1741161

Je snijd de paprika klein, deze bak je in een pan aan samen met de paprika kruiden en wat zout. Ondertussen snijd je de kipfilet klein. Deze doe je in een pan met water en het bouillon blokje. Als de paprika aangebakken is pureer je ze met een staafmixer. Vervolgens gaat de smeerkaas erbij. Als deze gesmolten is voeg je de kipfilet stukjes erbij (welke je zeeft uit de Bouillon). Daarna voeg je wat bouillon bij de paprika, smeerkaas en kipfilet. Ik kijk een beetje naar hoe dik de massa is en voeg elke keer wat bouillon bij. Net zo lang tot ik denk dat het prima is. (niet te dik , niet te dun) recept is ongeveer voor 2 a 3 personen. Houd je van veel paprika..je kan er altijd 3 bij doen… het is een beetje zoeken naar de balans die jij lekker vindt!

Emily had een leuke avond en heeft heerlijk gegeten!! Een andere mama had fruit spiesjes en ze verzekerde me het is glutenvrij. Want haar zoontje die zegt altijd het moet wel glutenvrij hoor mama ….(smelt)

Thuis ben ik altijd gek op een mooi gedekte tafel. Nu was ik uiteindelijk ziek en heb ik amper gegeten m.u.v. 24 december. Toen hebben we heerlijk gegeten. Emily was helemaal happy met de aardappelrozetjes en de kreukel ovenfriet van de Lidl. Dit jaar was echt heel veel glutenvrij! Zelfs het ijs van Delicieus van de Lidl. Ik heb dus flink ingeslagen en mijn vriezer zit nog vol. Wat ook glutenvrij was, het rondje van broccoli en aardappelpuree. En de Carpaccio. ( Ook Lidl)

Al met al toch een geslaagde kerst… (in ieder geval voor Emily die verwend is met prachtige kadootjes)

Voor oud en nieuw weet ik het eigenlijk nog niet.. Ik heb nog best veel in de diepvries en koeling van de kerst welke gelukkig tot en met oud en nieuw goed zijn! dus wij eten denk ik kliekjes. Mijn ouders bakken weer heerlijke oliebollen. (Emiel appel beignets) . Elk jaar bakt mijn vader eerst glutenvrije en daarna pas de rest… Emily is nog geen oliebollen eter maar… wie weet gaan er dit jaar wel een hoop doorheen aangezien ze nu veel meer lust!.

Voor iedereen een heel heel gelukkig, vooral gezond en  glutenvrij 2017!

Ik geef het stokje door, heel veel leesplezier.

Wil je nog meer blogs lezen dan kan dat via deze link: https://ikbenglutenvrij.nl/decemberglutenvrij-adventskalender-2016/

 

3 thoughts on “#December Glutenvrij# Sintenkerst

  1. Wat goed dat je kind het simpel wilde houden en dat je je niet hebt laten verleiden tot culinaire hoogstandjes voor het schooldiner 🙂 Lijkt me een heerlijk soepje!
    Jullie ook een gezond en fijn 2017 toegewenst,

    groet, Linda

    Like

Geef een reactie

